همه چیز در رابطه با روکش دندان (dental crown)

 

روکش دندان (dental crown) یکی از رایج ترین روش های بازسازی دندان است. روکش در واقع کلاهکی شبیه به تاج دندان است که قرار است به جای تاج دندان در جویدن غذا نقشی ایفا کند به همین علت آن را تاج مصنوعی نیز میتوان نامید.

تاج به بخش سفید رنگ دندان گفته می شود که از لثه بیرون زده و آن را در دهان می بینید. بخش دیگر دندان ریشه است که در زیر لثه قرار دارد و آن را نمی بینید. روکش دندان کاملاً تاج دندان واقعی را می پوشاند و در واقع دیگر هیچ بخشی از دندان روکش شده را نمی‌بینید. روکش در واقع کلاهکی است که بطور کامل دور تا دور یک دندان را می پوشاند. موارد کاربرد روکش ها در دندانهای با تخریب زیاد مثل دندانهای عصب کشی شده که میزان بافت دندانی باقیمانده کم است برای جلوگیری از شکستن دندان .

دربعضی موارد نیز به منظور بازسازی لبخند و برگرداندن زیبایی به بعضی از دندان ها ممکن است از روکش استفاده شود. بعضی افراد بر این باورند که این درمان درد دارد اما باید بگوییم که خیر روکش دندان که برای دندان های عصب کشی شده گذاشته می شود درد ندارد ولی سایر موارد هم با بی حسی موضعی بی درد خواهد شد.

 

 

 

 

روکش دندان (dental crown)

 

روکش دندان از مواد مختلف ساخته می شود. بسته به نیاز و سلیقه بیمار نوع آن انتخاب می‌شود:

۱. روکش تمام فلزی، طلا

طلا یکی از قدیمی ترین مواد ترمیم کننده دندان بوده و از دیر باز برای بازگرداندن عملکرد به دندان به عنوان پر کردگی یا روکش مورد استفاده بوده است. روکش طلا مقاوم ترین و محکم ترین نوع روکش دندان است همچنین از نظر هزینه معمولاً گرانترین نوع روکش محسوب می شود.

در این روکش ها قسمت داخلی روکش که در تماس با بافت دندان است از طلا و لایه بیرونی آنها از چینی ساخته می شود . طلا بدلیل خواص منحصربفرد خود بهترین ماده ترمیمی یا روکش در دندانپزشکی محسوب می شود.
هیچ گونه خوردگی یا تغییر رنگ در این روکش ها در اطراف لثه ایجاد نمی شود . تطابق طلا با بافت دندان بسیار مطلوب است و حتی در طول زمان با فشارهای جویدن بهبود می یابد. این روکش ها از لحاظ دوام ،عالی محسوب می شوند.

مزایا

معایب

۲. روکش تمام سرامیکی

روکش سرامیکی به روش‌های مختلف ساخته می‌شود. یکی از جدید ترین روش های ساخت روکش سرامیکی، استفاده از تکنولوژی دیجیتالی کد / کم است که در آن روکش طراحی، توسط دستگاه تراشیده و ساخته می شود. این روکش را می‌توانید به هر رنگی که می خواهید انتخاب کنید.

اگر چه می توان رنگ آن را مطابق با رنگ دندان های دیگری بیمار تغییر داد اما توجه داشته باشید پس از ساخت و آماده شدن روکش دیگر نمی‌توان تغییری در رنگ آن ایجاد کرد. از نظر شباهت به دندان واقعی، روکش سرامیکی بهترین گزینه است.

در مواردی که زیبایی اولویت اصلی محسوب می شود ، روکش هایی که بصورت یکپارچه از سرامیک یا چینی ساخته شده اند زیبایی فوق العاده ای بوجود می اورد. روکشهای تمام سرامیک سازگاری بسیار مطلوبی با لثه دارند . انواع سرامیک ها با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا برای این روکش ها کاربرد دارند. تغییر رنگ یا سایه تیره در لبه های این روکش ها دیده نمی شود . دوام آنها مطلوب و زیبایی آنها فوق العاده است .

از مزایای روکش های سرامیکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۳. روکش سرامیکی-فلزی.

روکش سرامیکی فلزی به عنوان روکش پی اف ام (pfm) شهرت دارند. روکش های پایه فلزی یک اسکلت فلزی دارند که یک لایه سرامیک روی آن کشیده شده است. بنابراین از نظر زیبایی تقریباً شبیه روکش تمام سرامیکی است.

رایج ترین نوع روکش ها هستند که قسمت داخلی آنها از فلز و سطح بیرونی آنها از چینی ساخته شده است.در این روکش ها معمولا یک لبه فلزی در پشت روکش نمایان است. در طول زمان با تحلیل لثه ها امکان نمایان شدن لبه فلزی آنها وجود دارد

در طول زمان به دلیل خوردگی ممکن است لبه های فلزی سیاه یا آبی شده ،نمای بد رنگی در لثه ایجاد نماید. بطور کلی رنگ چینی در این روش شفافیت کمتری نسبت به ساختار واقعی دندان دارد.
دوام این روکش ها در صورتی که وضعیت بهداشت دهان بیمار بسیار خوب باشد ،مطلوب است.

مزایای این نوع روکش ها:

 

 

 

 

روکش دندان (dental crown)

 

مراحل ساخت روکش دندان بصورت دیجیتال:

موارد تجویز روکش دندان

میزان تراش دندان برای انواع روکش دندان

برای ساخت هر نوع روکش دندان ابتدا لازم است مقداری از سطح دندان تراشیده شود و سپس قالبگیری از دندان تراش خورده انجام پذیرد که در روش دیجیتال بجای قالبگیری اسکن سه بعدی با دقت بسیار بالاتر انجام میگیرد.

بیشترین میزان تراش را لازم دارند .( 1.5 تا 2 میلیمتر از همه سطوح دندان )

لازم است سطح دندان حدود یک میلیمتر تراشیده  شود .

کمترین میزان تراش (حدود 0.5 میلیمتر ) را لازم دارند .

تراش دندان در حد 0.5 میلی متر کافیست

 

 

دوام روکش دندان (dental crown)

 

عمر یک روکش دندان به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله :