درمان ریشه (عصب کشی)

اگر به شما بگویند که به درمان ریشه (عصب کشی) دندان نیاز دارید، ممکن است کمی دچار استرس شوید. جای نگرانی نیست – درمان مشکلات روت کانال، یکی از روند‌های معمول دندانپزشکی است که می‌تواند انواع خاصی از دندان درد را برطرف کرده و ماندگاری دندان‌ها را افزایش دهد. همچنان که درباره این روش درمانی سودمند آگاهی می‌یابید، لزوم انجام آن را درک خواهید کرد – و اینکه ظاهر بسیار خوشایندتری را نسبت به گذشته به شما هدیه می‌دهد.

درمان ریشه (روت کانال تراپی) چیست؟

دندان از چندین لایه تشکیل شده است. زیر لایه خارجی مینای سفید دندان، که در آینه می‌بینید، یک لایه سخت به نام عاج دندان قرار دارد. عاج دندان حمایت بیشتری از مینا و همچنین ساختار دندان فراهم می‌کند، اما همچنین از بافت نرم درون دندان به نام پالپ دندان محافظت می‌کند. پالپ دندان شامل عصب‌ها، رگ‌های خونی و بافت همبند است که مواد لازم را در طول رشد و پیشرفت ریشه دندان برای آن فراهم می‌کند. به همین دلیل، پالپ دندان در افراد جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما یک دندان که بطور کامل رشد کرده است، می‌تواند بدون آن هم سالم بماند، و مواد مغذی مورد نیاز خود را از بافت‌های اطراف تهیه کند

گاهی اوقات این پالپ می‌تواند به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، آسیب دیده، ملتهب شده یا دچار عفونت شود:

آسیب به دندان مانند آسیب ناشی از ضربه به فک

انجام چندین روند درمانی روی یک دندان

شکستگی یا ترک خوردگی روی دندان

نقص یا آسیب تاج دندان

هنگامی که پالپ آسیب می‌بیند، فاسد شده یا دچار پوسیدگی می‌شود، و باکتر‌ی‌ها می‌توانند وارد ناحیه درونی دندان شوند و همچنین منجر به عفونت پالپ یا آبسه شود که یک حفره حاوی عفونت است که در بالای ریشه دندان ایجاد می‌شود

اگر عفونت درمان نشود ممکن است منجر به موارد زیر شود:

تحلیل استخوان در اطراف انتهای ریشه دندان

ایجاد حفره در کنار دندان که باعث تخلیه ترشحات از ریشه به درون لثه یا گونه می‌شود

ورم در دیگر بخش‌های صورت، سر یا گردن

عفونتی که به بافت لثه یا استخوان گسترش می‌یابد

از بین رفتن دندان

هنگامی که پالپ ملتهب شده یا دچار عفونت می‌شود، تنها راه نجات دندان، انجام عصب‌کشی است. دندانپزشک معاینات لازم و تصویربرداری اشعه ایکس انجام می‌دهد تا لزوم انجام آن را تایید کند

عصب‌کشی که همچنین درمان ریشه یا اندودونتیک نامیده می‌شود، یک روند درمان دندان است که پالپ‌های عفونی یا ملتهب را از دندان خارج می‌کند تا مشکل دندان را برطرف کرده، درد آن را تسکین دهد و از عفونت مجدد جلوگیری کند. در طول این درمان، درون دندان تمیز و ضدعفونی می‌شود، سپس با یک خمیر با دیگر موارد مصنوعی مانند گوتا پرکا پر می‌شود و با روکش یا مواد پر کردن دندان، بسته می‌شود

اگر پالپ دندان به دلیل پوسیدگی یا آسیب به شدت دچار عفونت یا التهاب شده باشد، این بافت باید خارج شود تا از دندان محافظت شده و از گسترش عفونت پیشگیری شود.

عصب‌کشی می‌تواند توسط دندانپزشک یا اندودنتیست انجام شود، که یک متخصص درمان ریشه دندان است که در مورد ریشه یا پالپ دندان تخصص دارد. بر اساس پیچیدگی مشکل، بیشتر دندانپزشکان، بیماران را به متخصص درمان ریشه ( عصب کشی) ارجاع می‌دهند. متخصص درمان ریشه (عصب‌کشی) دوره‌های آموزشی بیشتری فراتر از دندانپزشکی گذرانده که هرکدام شامل تشخیص درد دندان، کنترل درد، و دیگر درمان‌های لازم جهت حفظ دندان طبیعی است. ارزیابی شرایط بیمار، شامل شدت و مقدار آسیب دندان، تعیین می‌کند که چه کسی برای انجام عصب‌کشی دندان مناسب است.

آیا انجام عصب کشی درد دارد؟

روند درمان بطور کلی مانند پر کردن دندان، درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. عصب کشی به ویژگی‌های بد شهرت پیدا کرده اما در واقع اینگونه نیست. به عبارت دیگر، عفونت‌هایی که باعث الزام انجام این درمان می‌شود، دردناک هستند، زیرا بافت، تعداد زیادی عصب را ملتهب کرده و از این رو بسیار حساس می‌شود. درمان عصب‌کشی در واقع این درد را تسکین می‌دهد.

عدم انجام عصب کشی باعث چه علائمی در دندان می شود؟

انجام ندادن عصب کشی و پیشروی آن باعث می شود شما موارد زیر را تجربه کنید، در واقع شما با مشاهده علائم زیر تا حدودی می‌توانید حدس بزنید که نیاز به درمان عصب دندان دارید، البته باید بگوییم هر درد زیادی به معنی نیاز به عصب کشی نیست.

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه میشود؟

در صورت مشاهده این علائم و مراجعه به پزشک و تشخیص پزشک به عصب کشی، حتما برای این کار اقدام کنید. حالا بخوانیم که اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه میشود:

امیدواریم حالا که فهمیدید که اگر دندان را عصب کشی نکنید چه میشود، در صورت تشخیص پزشک، در کمترین زمان اقدام به ترمیم و درمان ریشه دندان خود کنید.

هزینه عصب کشی بر اساس پیچیدگی مشکل دندان و درمان آن متفاوت است. درمان دندان آسیا می‌تواند نسبت به دندان‌های دیگر پیچیده تر باشد، از این رو هزینه بیشتری را دربرمی‌گیرد.

درمان عصب‌کشی کاملاً بی‌خطر و مؤثر است، بخصوص هنگامی که توسط یک متخصص درمان ریشه ( متخصص دندانپزشک که در ریشه عصب تخصص دارد) انجام شود. درمان ریشه بیش از 200 سال است که انجام می‌شود، و با پیشرفت تکنولوژی، ابزار، تکنیک‌ها، ضدعفونی کننده‌ها و کنترل درد، درمان را بسیار موفقیت‌آمیز و قابل پیش‌بینی کرده است. عصب‌کشی منحصراً جهت حفظ دندان طبیعی انجام می‌شود و از عفونت مجدد جلوگیری می‌کند و نسبت به درمان‌های جایگزین عفونت دندان – کشیدن دندان – خطر کمتری دارد.