اصلاح رنگ و شکل دندان به چند عامل بستگی دارد ، از رنگ دندان گرفته تا کوتاهی و بلندی و حتی نحوه قرار گیری دندان روی هم یک دندان شکیل را تشکیل می دهد؛ در واقع وقتی همه موارد در کنار یکدیگر قرار میگیرند یک زیبایی فوق العاده را برای لبخندی زیبا به اجرا می گذارند.

استفاده از لمینت دندان و یا ونیر کامپوزیت

استفاده از روش ترمیمی برای اصلاح شکل دندان ها با استفاده از مواد ترمیم های همرنگ دندان یا کامپوزیت ونیر می توان به قسمت شکسته و یا سایش یافته مواد همرنگ را اضافه و شکل دندان را بازسازی کرد.

روش لمینت دندان و یا ونیر بهترین روش اصلاح شکل و فرم دندان محسوب می شوند.

یکی مزایای استفاده از لمینت دندان و یا ونیر ، محافظه کارانه بودن و حفظ نسج دندانی باقی مانده تا حد امکان است و مزیت دیگر زیبایی فوق العاده آنهاست؛ این روشها جز درمانهای دائمی و بلند مدت محسوب می شوند .

روکش دندان برای اصلاح شکل و فرم دندان ها

در صورتیکه نقص دندانی و شکستگی خیلی وسیع باشد ، می بایست توسط روکش دندان اصلاح فرم و سایز دندان یا میزان کردن دندان‌ها را انجام داد. روکش کردن رویکردی نگهدارنده و ارزان قیمتی برای اصلاح طرح لبخند و داشتن لبخندی زیباتر است. زیباسازی و میزان کردن دندان‌ها از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی است که تغییرات ظریف و جزیی را در دندان‌ها ایجاد می‌کند. اما همین تغییرات جزیی تفاوت چشمگیری را به وجود می‌آورد.

اصلاح شکل و اندازه دندان‌ها یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای اصلاح لب پر شدن، یک دست نبودن یا نامرتب بودن جزیی دندان‌ها است که لبخندی جذاب‌تر را روی لب‌ها می‌نشاند. زیباسازی دندان‌ها به دلیل اصلاح ناهمواری قابل توجه دندان‌ها و یک دست و ردیف کردن دندان‌ها اعتماد به نفس بالاتری را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. میزان کردن دندان‌ها با استفاده از لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی  در مقایسه با روش‌های ارتودنسی هزینه کمتری دارد و کوتاه‌تر است.

اصلاح فرم دندان

اصلاح فرم و سایز دندان یا میزان کردن دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که در آن مقدار اندکی از مینای دندان، یعنی لایه خارجی پوشش دهنده دندان، تراش داده می‌شود تا شکل، بلندی یا سطح یک یا چند دندان اصلاح شود. گاهی کافی است چند میلی‌متر از دندان در محل مناسب تراش داده‌شود تا دندان بسیار زیباتر شود. اصلاح فرم و اندازه دندان غالباً در کنار باندینگ انجام می‌شود. باندینگ یکی دیگر از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که در آن شکل دندان با استفاده از مواد کامپوزیتی همرنگ دندان اصلاح می‌شود.

اصلاح رنگ و شکل دندان

مشکلات قابل اصلاح به روش میزان کردن دندان‌ها

نقص‌ها یا مشکلاتی مانند همپوشانی جزیی یا شکل غیرطبیعی دندان‌ها، لب پر شدن یا شکستگی جزیی یا نوک تیز بودن بیش از حد دندان‌های نیش را غالباً می‌توان با تراش دادن جزیی دندان به منظور اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها برطرف نمود.

مزایا

اگرچه زیباسازی دندان روشی نگهدارنده برای تغییر ظاهر دندان‌ها است، با این حال بهتر است نقاط ضعف و قوت این روش را قبل از تصمیم‌گیری بررسی کرد تا از مناسب بودن آن مطمئن شد. مزایای اصلاح شکل و فرم و میزان کردن دندان‌ها به شرح زیر است:

هزینه کمتر

تراش زیبایی دندان روشی ارزان برای داشتن لبخندی جذاب‌تر است. هزینه این روش معمولاً برحسب هر دندان و با توجه به گستردگی درمان تعیین می‌شود. اگر نقص دندان نتیجه آسیب دیدن یا سانحه باشد، بیمه بخشی از هزینه را پرداخت خواهد کرد.

بدون درد

چون فقط مینای سطحی دندان تراش زیبایی داده می‌شود، بیمار هیچ‌گونه ناراحتی و دردی را در طول درمان حس نمی‌کند و نیازی به بی‌حسی نیست.

ارتقاء سلامت دندان‌ها

رفع همپوشانی‌های جزیی دندان‌ها و نقص‌های دیگری که می‌تواند محل انباشته شدن جرم و پلاک باشد، احتمال پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

جایگزین ارتودنسی

اصلاح فرم و میزان کردن دندان‌ها گاهی می‌تواند جایگزین ارتودنسی باشد، چون به این روش ساده نیز می‌توان دندان‌ها را مرتب‌تر کرد و همپوشانی و بی‌نظمی آنها را رفع کرد.

متقاضی ایده‌آل درمان

اصلاح فرم و میزان کردن دندان‌ها بهترین روش برای افرادی است که می‌خواهند فقط تغییراتی جزیی در دندان‌ها ایجاد کنند یا دندان‌هایشان نیاز به ترمیمی مختصر دارد. این روش به بیمارانی توصیه می‌شود که دندان‌شان اندکی کج و نامرتب یا بیش از حد نوک تیز است یا یک طرف دندان بیش از سمت دیگر جلو آمده است. البته تراش زیبایی دندان مناسب دندان‌های پوسیده، عصب کشی شده یا دارای لثه ناسالم نیست.

مراحل انجام درمان

اصلاح شکل دندان با استفاده از وسایل دندانپزشکی خاص و تکنیک‌های سایشی انجام می‌شود. دندانپزشک مینای دندان را با دقت با لیزر یا دریل تراش می‌دهد. قبل از شروع درمان از دندان‌ها عکس گرفته می‌شود تا محل و میزان پالپ بررسی و از سالم بودن دندان اطمینان حاصل شود. سپس دندانپزشک ناحیه‌های لازم به تراش دادن و زیباسازی را با مداد علامت می‌زند. دندانپزشک در مرحله بعد ناحیه‌های بدشکل را تراش می‌دهد، دندان را کوتاه می‌کندتا با بقیه دندان‌ها همخوانی داشته باشد و مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها را اصلاح کند. دندانپزشک نقص‌های سطحی دندان‌ها را با یک وسیله صیقل دادن مخصوص از بین می‌برد یا به حداقل می‌رساند و گاهی کناره‌های دندان را با نوارهای سنباده‌ای مانند میزان می‌کند. دندانپزشک در نهایت دندان‌ها را صاف و پولیش می‌کند. اصلاح فرم و سایز دندان گاهی فقط به یک جلسه 30 دقیقه‌ای نیاز دارد، البته مدت زمان درمان به گستردگی آن بستگی دارد.

چنانچه اصلاح شکل دندان در کنار باندینگ انجام شود، دندان‌پزشک می‌تواند لب پر شدن و فاصله بین دندان‌ها را اصلاح، دندان را زیباتر و رنگ آن را بهتر کند. چون این کار باعث حساسیت دندانی می‌شود، دندانپزشک ممکن است دندان را بی‌حس کند. دندانپزشک گاهی مایع مخصوص آماده سازی به دندان می‌زند تا پیوند بین رزین و دندان محکم‌تر شود. دندانپزشک رزین را شکل می‌دهد و در نهایت با تابش نور آن را خشک و سفت می‌کند(cure). اگر زیباسازی بیش از یک دندان مد نظر باشد، چند جلسه به بیمار وقت داده می‌شود.

محدودیت‌ها

محدودیت‌های اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها به شرح زیر است:

جزیی بودن تغییر

اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها برخلاف بعضی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی تغییر چشمگیری را در لبخند ایجاد نمی‌کند و دندان‌ها را سفیدتر نمی‌کند. بنابراین اگر خواستار تغییری کلی و اصلاح قابل توجه طرح لبخند هستید، بهتر است ونیر را امتحان کنید. تراش زیبایی دندان فقط نقص‌های کوچک را رفع می‌کند، حال آن که ونیر کل سطح جلویی دندان را پوشش می‌دهد و دندان را کاملاً از این رو به آن رو می‌کند.

افزایش احتمال پوسیدگی دندان

با توجه به مقدار مینایی که هنگام اصلاح فرم دندان تراشیده شده است، ممکن است دندان پس از مدتی حساس شود.

مراقبت پس از درمان

پس از اصلاح فرم و باندینگ دندان باید از آن به خوبی مراقبت کرد تا نتیجه به دست آمده حفظ شود. دندان باندینگ شده بیش از تمام ترمیم‌های دندانی در معرض خطر لب پر شدن یا شکستگی و لکه یا زرد شدن است. جویدن ناخن، گاز زدن سر مداد، خوردن غذاهای سفت و باز کردن درب بطری با دندان برای بیمارانی که این درمان را انجام داده‌اند، ممنوع است. با رعایت این احتیاط‌ها می‌توان خطر لب پر شدن دندان را کاهش داد. دندان‌ها را باید دو بار در روز مسواک زد تا دندان سفید و بدون لک باقی بماند. سیگار، قهوه و چای نیز ار موادی هستند که رزین را لکه دار می‌کنند، بنابراین به بیماران توصیه می‌شود که مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهند و سیگار را ترک کنند.

دندان استفاده کرد البته امروزه با معرفی روکش های تمام سرامیک می توان از زیبایی و شفافیت بالای این روکش ها مطمئن بود.

منظم کردن دندان ها با ارتودنسی

ارتودنسی یک روش رایج در اصلاح شکل و فرم دندان ها محسوب می شود که انصافا هم منافع شما را تضمین می کند.

این درمان بیشتر برای افرادی مناسب است که دندان های کج و حتی دچار مشکلات فکی هستند

به طور مثال برای رفع مشکل فاصله بین دندان ها از ارتودنسی استفاده می شود که می تواند دندان ها را خوش فرم کند.

جراحی لثه برای افزایش طول دندانها

برای بلند تر دیده شدن دندان ها الزاما نیازی به استفاده از کامپوزیت دندان نیست و می توان با جراحی لثه ، سریع تر این کار را در یک جلسه انجام داد، این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که دندان هایی کوتاه دارند و لثه های آن ها این پتانسیل را دارد که با برداشتن لثه اضافه عمل زیباتر کردن دندان را انجام داد، راحت ترین راه دانستن آن این است که در جلوی آینه دقت کنید ببینید موقع خندیدن آیا لثه ها بیش از حد دیده می شوند ، اگر این طور است پس شما مشکل لبخند لثه ای (gummy smile) دارید.

اصلاح شکل و فرم دندان ها به چند عامل بستگی دارد ، از رنگ دندان گرفته تا کوتاهی و بلندی و حتی نحوه قرار گیری دندان روی هم یک دندان شکیل را تشکیل می دهد؛ در واقع وقتی همه موارد در کنار یکدیگر قرار میگیرند یک زیبایی فوق العاده را برای لبخندی زیبا به اجرا می گذارند.